De meeste trendy en betaalbare kleding, schoenen en accessoires vindt je op boohoo.com. Tenminste, volgens henzelf dan. Of je het daar mee eens bent, laten we maar even in het midden.
Hoe dan bevind je je soms in de situatie waarin iets dat je besteld hebt, kapot is, niet past of simpelweg niet aan je verwachting voldoet. Zo kan dat ook voorkomen bij een item van de mode-keten boohoo. In deze blog leggen we je van a tot z uit hoe het retourbeleid van boohoo in elkaar zit. Zo maak jij hopelijk een grote kans dat je je geld terugkrijgt en weer opnieuw kan gaan shoppen. Fijn, toch?
Retour uitgelegd
We zullen er maar niet te lang omheen draaien en vertellen je graag hoe je een retour in werking zet. Allereerst is het zaak om je retour aan te melden.
Stap 1: Retour aanmelden
De eerste stap is het aanmelden van je retour. In principe heb je hier niet veel gegevens voor nodig, behalve je ordernummer en e-mail of vier laatste cijfers van je telefoonnummer. Het ordernummer vind je op de pakbon. Mocht je deze kwijt zijn geraakt, dan kan het zijn dat je het nog in de bevestigingsmail terugvindt.
Je geeft bij de retour aan waarom en welke items je graag wil retourneren. Het leidt tot een stukje transparantie voor beide partijen.
Stap 2: Retouroptie selecteren
Met een retouroptie doelen we op de manier waarop je het pakket terugstuurt. Boohoo geeft je in dit geval twee opties, waar je uit kan kiezen. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.
- Retourlabel printen
Het retourlabel wordt automatisch voor je gegenereerd, waarna je het uitdraait en op het pakket plakt. Je gaat naar het postkantoor zoals deze is beschreven en levert het pakket in. De retourneringskosten zijn voor boohoo en dus niet voor jou! Scheelt alweer een beetje. - Retour via postkantoor
Tegenwoordig heeft lang niet iedereen meer een printer. En om nou helemaal de buurvrouw van je oma te contacteren met de vraag of je haar printer mag gebruiken, is wellicht wat overdreven. Gelukkig biedt boohoo een optie aan waarmee je een retourlabel in de winkel kan laten maken. Je krijgt zelf een code, die door de postvervoerder wordt gescand, waarmee een retour wordt aangemaakt.
Je zal dus echt zelf van die lekkere bank af moeten komen om de retour weg te brengen. Gelukkig is het niet veel werk en is alles zo gepiept!
Stap 3: Retour inpakken
‘Sh*t’, je hebt de originele verpakking waar je kleding in aankwam al lang weggegooid. En nu? Nou, als je er voor zorgt dat het pakket waterproof, ondoorzichtig en afsluitbaar is, mag je gewoon een eigen verpakking gebruiken. Pak alles netjes in en het wordt gewoon door boohoo geaccepteerd.
En zo is je retour zonder al te veel moeite werkelijkheid geworden. Zo makkelijk!
En hoe gaat het verder?
Je retourneert natuurlijk een item in de hoop dat je gewoon geld krijgt teruggestort. Het zou erg jammer zijn wanneer die hele retour ‘voor niets is geweest’. We leggen je in een aantal stappen uit wat er met je retour gebeurt.
- Je ontvangt een e-mail wanneer de artikelen zijn ontvangen. Hierin lees je meteen of alles is goedgekeurd of dat er om een reden geen restitutie zal plaatsvinden.
- Het proces voor terugbetaling wordt in gang gezet. Dit duurt niet langer dan 21 dagen en kan al wel eerder worden betaald.
Helaas is het niet mogelijk om met de retour meteen een vervangend item aan te vragen. Wanneer je met ‘hetzelfde’ geld wil verder shoppen, zal je dus echt eerst moeten wachten op de restitutie, waarna je eventueel een vervanging opnieuw kan aanschaffen.
De kleine lettertjes
Als elke retour zo soepel zou verlopen zoals we hierboven hebben beschreven, zou het allemaal wel heel makkelijk zijn. Jammer genoeg heeft ook boohoo een waslijst aan ‘kleine lettertjes’. Dus, er zijn heel veel uitzonderingen, waardoor je bijvoorbeeld geen geld terugkrijgt of überhaupt het item al niet hebt mogen retourneren.
Voorwaarden
We beginnen maar met een aantal van de belangrijkste voorwaarden, waar je wellicht niet aan hebt gedacht:
- piercing-sieraden, schoonheidsproducten En accessoires mogen nooit geretourneerd worden
- ondergoed en zwemkleding mag alleen worden geretourneerd als de hygiëneverzegeling nog intact is.
- schoenen mogen alleen binnen worden gedragen
- kleding moet ongedragen en ongewassen zijn. Dus, je mag het wel passen, maar niet een heel dag naar school aan doen
- de etiketten van alle items zijn nog bevestigd aan de artikelen.
Defect
In het geval van een defect item, zal je allereerst contact moeten opnemen met de klantenservice. Zij kijken dan aan de hand van de door jou bijgeleverde foto’s of ze iets voor je kunnen betekenen. Het werkt dus niet zo makkelijk dat je het meteen kan retourneren.
Een defect artikel wordt trouwens vervangen, gerepareerd of het bedrag wordt aan je teruggestort.
Retourneringstermijn
Dat je er na drie maanden achterkomt dat je nog een paar kledingstukken had moeten retourneren naar boohoo, is toch echt jouw probleem. Met andere woorden, je hebt 28 dagen om je bestelling te retourneren en daarmee te annuleren, zoals boohoo dat zelf omschrijft. De annuleringstermijn, dus die geldt trouwens als kalenderdagen. Dat is wat anders dan werkdagen, dus weet dat je ‘slechts’ vier weken hebt om alles te voltooien.
Meerdere retours
Als laatste willen we je erop wijzen dat je aparte bestellingen, niet in één pakket kan retourneren. Althans, dit kan wel, maar zal aanzienlijk veel vertraging in het uiteindelijke proces opleveren. Heel milieuvriendelijk/ -bewust klinkt dat ons niet in de oren, maar goed, wij zijn ook maar degene die het bericht aan je overbrengen, niet degene die het hebben bedacht.
Conclusie
Een retourtje van artikelen aan boohoo zal verschillende ervaringen opwekken. Waar de ene zonder al te veel moeite het proces weet te voltooien, zal de ander tegen heel veel hobbels aanlopen. Uitzonderingen waar je geen rekening mee hebt gehouden of het vergeten van de retourneringstermijn, who knows wat er op je pad komt. We hopen in ieder geval dat je veel hebt gehad aan onze uitleg!