About You retour: hoe werkt dat eigenlijk?

Online shoppen is fantastisch. Het biedt je de mogelijkheid om vanaf je luie stoel eindeloos te scrollen, op zoek naar die perfecte outfit. Je hoeft niet de hele winkel door om alle broeken te zien, maar filtert de pagina gewoon op ‘broeken’ en je krijgt misschien nog wel meer te zien dan je had durven dromen. Je ziet meteen welk item er nog in jouw maat is en zal ongetwijfeld tevreden zijn met je uiteindelijke selectie. En of het nog niet mooier kon: de hele bestelling wordt ook nog eens bij je deur afgeleverd.

Het online shoppen is daarmee een soort droom voor velen. Helaas valt de bestelling om een reden niet altijd in de smaak. Het gevolg daarvan is, is dat je kleding moet retourneren. Jakkes! Toch nog van je luie stoel af, vanwege die retour. Het retourneren bij About You is gelukkig goed geregeld en wij zijn er om je te vertellen hoe je dat eigenlijk doet!

Wat zijn de stappen bij een retour van About You?

About You is een Duitse online mode-retailer die een breed scala aan kleding, schoenen en accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen aanbiedt. De winkel is eigenlijk alleen maar online te vinden en presenteert zich daarmee als een echte aanbieder in het online shoppen. Maar goed, we focussen ons voor nu even op de stappen die gelden bij een ‘retourtje’.

#1 Retour inpakken

De items die je graag wil retourneren, wil je als eerst inpakken. About You raadt je aan dit doen in de originele verpakking. Dit zorgt er onder andere voor dat je geen nieuwe verpakking hoeft te gebruiken (go je milieubewuste zelf) én het zal het het gehele proces versnellen.

Voordat je het pakket dichtplakt, doe je het retourbewijs erbij. Deze krijg je al bij het binnenkomen van het pakket erbij geleverd (evenals het retourlabel).

#2 Retourlabel

Het retourlabel of de retoursticker, die je bij het uitpakken van de items al bent tegengekomen, plak je aan de buitenkant van het inmiddels afgesloten pakket. Het is handig om het originele verzendlabel iets ‘onzichtbaar’ te maken, om te voorkomen dat het pakket weer op je eigen deurmat belandt.

Help, mijn retourlabel is kapot/ kwijt/ nooit meegeleverd/ …

In het geval je om een reden geen retourlabel hebt, is dat geen probleem. Alle documenten die je voor het retour nodig hebt (dus ook het bewijs) kan je downloaden in je account. Als je nog geen account hebt, kan je deze aanmaken met het e-mailadres waarmee je ook de bestelling hebt geplaatst. Je zal beide documenten als PDF-bestand kunnen downloaden, waarna je ze uitprint en alsnog je pakket kan versturen.

Let op: je hebt dus een eigen printer nodig om dit label opnieuw te kunnen verkrijgen

#3 Retour verzenden

Nu je alle items hebt ingepakt en hebt klaargemaakt voor verzending, is het dan daadwerkelijk tijd om te gaan verzenden. Je doet dit door het pakket af te geven bij het dichtstbijzijnde PostNL punt. Vanaf dan hoef je alleen nog maar te wachten tot de verwerking van de retour en de (eventuele) terugbetaling.

#4 Restitutie

Na de verwerking van je retour, zal er een restitutie plaatsvinden van het betaalde bedrag. In principe vraagt About You geen bijdrage aan de retour-verzendkosten en zal je dus het hele bedrag van dat item moeten terugkrijgen. Het geld krijg je gestort op de rekening waarmee je hebt betaald. Het hele proces van betaling zal overigens binnen maximaal 14 dagen plaatsvinden. De terugbetaling vindt pas plaats als de producten bij About You zijn aangekomen of wanneer je hebt aangetoond dat ze onderweg zijn.

Echter, wanneer de artikelen in een verminderde staat worden geretourneerd, kan er waardevermindering plaatsvinden. Je krijgt dan niet het gehele betaalde bedrag terug op je rekening.

De grote, kleine lettertjes van de verzending

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die, in dit geval, bij een retour gelden. We hebben deze voor je op een rijtje gezet:

  • Retour in meerdere verpakkingen
    Het kan heel goed zijn dat je originele verpakking om een bepaalde reden in meerdere verpakkingen wordt verstuurd. In dat geval mag je, als het bijvoorbeeld niet past, de bestelling ook in meerdere verpakkingen terugsturen. Alle verzendkosten blijven voor About You. Heb je meer retourlabels nodig? Contacteer dan de klantenservice van het merk.
  • Ruilen
    Van ruilen komt in dit geval geen huilen, ondermeer omdat je je producten niet kan ruilen. Wat je wel kan doen, is het retourneren van het product, waarna je het product in een andere maat opnieuw besteld.
  • Retourtermijn
    Je hebt, vanaf het moment dat het pakket op je deurmat ligt, maar liefst 100 dagen om je pakket te retourneren.
  • Kapot item
    Soms kan het zijn dat door de verzending een item kapot is gegaan. Dit is gelukkig niet jouw probleem. Zo kan je altijd een klacht insturen en het product retourneren. Weet dat sommige klantenservices vragen om foto’s van het pakket/ product en wees dus niet te snel met terugsturen.

Op deze manier ben je toch even op de hoogte gesteld van de belangrijkste ‘grote, kleine lettertjes’ die bij het retourneren van een item aan About You, aan de orde komen. Mocht je benieuwd naar het gehele beleid, dan sturen we je graag door naar de originele website van de About You. Bij vragen kan je dan meteen de klantenservice via een belletje bereiken.

Conclusie

Al met al kunnen we concluderen dat een retour van items aan About You niet heel moeilijk is. Ja, je zal inderdaad meer moeite doen dan het moment waarop je het bestelde, maar nee, het is niet het einde van de wereld. Zet je schouders eronder en zet de retour in werking. Het zou zonde zijn als je volgend jaar nog steeds de kledingstukken met labels in de kast hebt hangen, omdat je ze nooit draagt. Slecht voor je eigen gevoel én het milieu.

Latest from Blog