Dit zijn de laatste trends op het gebied van online amusement

Het internet is voortdurend in beweging. Dankzij nieuwe ideeën en technologische innovatie is het amusement steeds meer van offline naar online gegaan. Voor veel dingen hoef je tegenwoordig de deur niet meer uit. Tijdens de coronapandemie is het online amusement steeds belangrijker geworden. Dat heeft ertoe geleid dat meer Nederlanders hun amusement vooral online zoeken. Mede dankzij veranderende regels en nieuwe initiatieven kun je je online goed vermaken.

Online amusement: de laatste trends

Natuurlijk is het goed om de laatste trends op het gebied van online amusement eens op een rijtje te zetten. Veel bedrijven hebben inmiddels goed weten te verdienen aan op het oog simpele ideeën. Denk bijvoorbeeld aan een website als Podimo, dat zich volledig heeft toegespitst op het aanbieden van podcasts. Of het gebruik van Virtual Reality, waardoor je beelden gemakkelijk in huis kunt halen.

Steeds vaker streaming content in plaats van lineaire televisie

Ten eerste zijn er steeds meer mensen wereldwijd die lineaire televisie links laten liggen en in plaats daarvan kiezen voor streaming content. Met name de jongere generaties kiezen ervoor om een abonnement te nemen op diensten als Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO of Apple TV+. De meeste millennials en in het bijzonder de mensen van Generatie Z verruilen televisie steeds vaker voor streamingdiensten. De markt is overigens ook aan het consolideren: de meeste mensen gebruiken een plaat mainstream platforms en zijn niet echt op zoek naar nieuwe aanbieders.

Meer Nederlanders gokken online

Een andere trend door de coronapandemie: online gokken. Mede door veranderende wetgeving is het online gokken in Nederland steeds populairder geworden. Waar de fysieke casino’s nog te maken hebben met zaken als openingstijden en dresscodes, is dat online niet het geval.

Bovendien is het erg gemakkelijk geworden om bij het no CRUKS casino te spelen. Om deze reden zijn er ook meer Nederlanders die een account aanmaken bij het casino in het binnenland of buitenland. Uiteraard dien je altijd voorzichtig te zijn met online gokken, maar via een casino dat zonder CRUKS werkt, kun je wel voorkomen dat je in de Nederlandse gokregisters wordt opgenomen. Veel mensen willen dat namelijk niet, om voor hen moverende redenen.

Podcast steeds populairder

Podcasting is niet nieuw, want het werd voor het eerst gedaan aan het begin van de jaren 2000. De nieuwste afleveringen werden toen via RSS-feeds met elkaar gedeeld. Het luisteren van een podcast was omslachtig en onhandig. Bedrijven als Podimo hebben de podcast en audioboeken weer nieuw leven ingeblazen. Inmiddels zijn dit soort platforms behoorlijk groot geworden en is er flink wat geld mee verdiend. Onder meer Spotify en Apple hebben een grote catalogus aan verschillende podcasts. Naar verwachting zullen in 2027 wereldwijd zo’n 30 miljoen mensen naar podcasts via Apple luisteren. Veel content creators hebben dankzij de podcast hun hobby kunnen omzetten in hun beroep.

Gamen via de cloud

Gamen kan best kostbaar zijn. De spellen die worden aangeboden, zijn in technisch opzicht namelijk steeds zwaarder. Daardoor heb je steeds meer geheugen nodig in je computer en dien je vrijwel iedere paar jaar een zwaardere videokaart of compleet nieuwe computer te kopen. Bovendien zijn sommige spellen alleen voor de PlayStation beschikbaar, terwijl je bijvoorbeeld een Xbox hebt. Het gevolg is dat meer spelers verschillende platforms in huis moeten halen. Met die trend wordt nu gebroken. Het is steeds vaker mogelijk om in de cloud te gamen, waardoor je zelf geen ware computers meer nodig hebt. Dankzij cloud gaming kun je bovendien naadloos schakelen tussen een Playstation, Xbox of een normale computer. Hoe mooi is dit? Op deze manier kun je onafhankelijk van de hardware toch de laatste games spelen.

Consumenten doen dat dan ook graag. Onder meer Google Stadia, Microsoft xCloud en NVIDIA GeForce Now hebben streamingdiensten waarop je kunt gamen. De voortdurende aanschaf van krachtige, nieuwe hardware is dan niet meer nodig.

Meer gebruik van Virtual Reality

Over games gesproken: virtual reality en augmented reality zijn niet nieuw, maar worden wel steeds belangrijker. Mede dankzij nieuwe hardware en innovaties, zijn er meer mensen die er gebruik van maken. Headsets worden steeds lichter en krachtiger en dankzij vernieuwde videokaarten, zijn ervaringen met VR en AR steeds interessanter geworden. Met name in de gamingindustrie is Virtual Reality al jaren aan een opmars bezig, maar dit is niet de enige industrie.

Ook in het onderwijs en de gezondheidszorg worden AR en VR steeds vaker gebruikt tijdens behandelingen of om studenten iets nieuws te leren. Het zou onder meer pijn en stress tegengaan. Zelfs de vastgoedmarkt maakt er tegenwoordig gebruik van, door nieuwe ontwerpen te visualiseren of een huis middels een verbinding op afstand via AR en VR te bezichtigen.

Ook interessant