Hoeveel asperges per persoon?

Het aspergeseizoen loopt normaal gesproken van eind april tot medio juni. Tegenwoordig zijn asperges vaak ook al in februari te verkrijgen, maar dat ligt aan van allerlei omstandigheden. Aspergeseizoen of niet, je bent ongetwijfeld benieuwd hoeveel asperges per persoon je nou moet bereiden. We vertellen je het antwoord aan het begin van deze blog! Lees dus maar gauw verder.

De main verhouding uitgelegd

Als vuistregel kan je ervan uitgaan dat een gemiddeld persoon ongeveer 325 tot 375 gram zal eten. Deze portie zal over het algemeen als bevredigend worden ervaren. In de praktijk komt dit neer op ongeveer 8 middelgrote asperges. Natuurlijk kan de exacte hoeveelheid variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals eetlust en bijgerechten.

Let op! We hebben het hier over het witte goud, dus de witte asperges

Klassieke wijze

We geven je een recept om witte asperges op klassieke wijze te bereiden. Hierop zijn bovenstaande porties dan ook op gebaseerd.

Wat je nodig hebt

Vier personen, hoofdgerecht

  • 1500 gram verse witte asperges
  • 4 plakken gekookte ham
  • 4 hardgekookte eieren
  • 800 gram krieltjes
  • 200 gram boter
  • Scheutje melk

Instructies

  1. Kook de eieren hardgekookt (8 minuten vanaf je de eieren in kokend water legt).
  2. Schil de asperges grondig en snijd ongeveer 2 centimeter van de onderkant af om de harde uiteinden te verwijderen.
  3. Breng een grote pan met licht gezouten water en een scheutje melk aan de kook. Voeg de asperges toe en kook ze ongeveer 7 minuten, afhankelijk van de dikte van de asperges, tot ze gaar zijn.
  4. Laat de asperges minimaal tien minuten nagaren. Je kunt testen of ze gaar zijn door er met een vork in te prikken; als de vork gemakkelijk in de asperge glijdt, zijn ze klaar. Je wil overigens de asperge niet ’te’ slap hebben.
  5. Kook de krieltjes in een aparte pan met kokend water tot ze gaar zijn, meestal ongeveer 10-15 minuten. Giet ze af en zet ze opzij.
  6. Pel de hardgekookte eieren en snijd ze in kwarten.
  7. Smelt de boter in een pannetje op laag vuur.
  8. Leg de gekookte asperges op de borden en leg de plakken ham eroverheen. Verdeel de kwarten hardgekookt ei over de asperges en ham.
  9. Maak het gerecht af en plaats de krieltjes naast de asperges, ham en eieren, waarna je de gesmolten boter er overheen giet.

Serveer de klassieke asperges direct en geniet van dit heerlijke seizoensgerecht!

Asperges in andere verhoudingen

Afhankelijk van of je nu wel of niet gaat voor het klassieke gerecht, zullen de porties asperges toch nog wel degelijk veranderen. Denk maar eens aan het moment waarop je asperges als bijgerecht serveert. We zetten de benodigde porties voor je op een rij:

  • Voorgerecht: ongeveer 200 gram per persoon
  • Bijgerecht: 150 tot 200 gram per persoon
  • Asperges in combinatie met vlees: 300 gram per persoon
  • Asperges in combinatie met vis: 350 gram per persoon

Zo zie je maar weer dat je niet altijd dezelfde hoeveelheden kan aanhouden. En oh ja, nog even twee tips: 1)als je gasten hebt met specifieke dieetbeperkingen, zoals vegetariërs of veganisten, kun je overwegen om extra asperges toe te voegen aan de maaltijd, omdat ze een goede bron zijn van plantaardige voedingsstoffen. En 2) voor kinderen en mensen met een kleinere eetlust is een portie van 150 gram asperges meestal voldoende. Zorg ervoor dat je hun voorkeuren in overweging neemt bij het plannen van de maaltijd.

En hoe zit dat dan met groene asperges?

Groene asperges eet je eigenlijk vaak als bijgerecht. Bijgerecht bij je aardappelen en stuk vlees of gewoon voor bij de barbecue. Gezien groene asperges dunner, kleiner en minder zwaar zijn van witte asperges, kan je niet alle gewichten zo één op één overnemen van de witte. Ga daarom uit van ongeveer een bosje groene asperges per twee personen.

Extra relevante informatie over asperges

Nu je weet hoeveel witte asperges je per gerecht nodig hebt, is het misschien leuk om je nog verder te verdiepen in deze groente. We zetten een aantal feitjes voor je op een rijtje!

#1 Voedingswaarde

Laten we eens kijken naar de voedingswaarde van asperges. Ze zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Een portie asperges biedt onder andere:

  • Vitamine K voor een gezonde bloedstolling
  • Foliumzuur voor celgroei en herstel
  • Vezels voor een gezonde spijsvertering
  • Antioxidanten die het immuunsysteem ondersteunen

Verder werken witte asperges ook nog eens vochtafdrijvend. Dit vinden met name je nieren helemaal fantastisch. De asperges hebben dus een goede voedingswaarde en zijn dus mega gezond.

#2 Stinkende urine

Houdt er rekening mee dat na het eten van asperges, je urine waarschijnlijk niet heel lekker ruikt. Heb je een date met je geliefde en slaap je in een hotel, wees je er dan bewust van dat niet alles zo fijn is om te ruiken. Een romantisch avondje krijgt dan een hele andere insteek (helaas).

#3 Veelgemaakte fouten

Natuurlijk is er ook een aantal veelgemaakte fouten, die vaker voorkomen dan je denkt. Zo is de bereiding soms nog best ingewikkeld en kan het helpen om minder-verse asperges, voorafgaand aan de bereiding eerst in een bak met water te leggen. Anderzijds worden asperges vaak te lang gekookt, niet goed geschild of in blik aangekocht. Niet doen, dus.

Conclusie

Al met al kunnen we dus concluderen dat de grootte van de portie asperges afhangt van het doeleinde. Een hoofdgerecht zal groter uitvallen dan een bijgerecht. Ook ligt het eraan of je bijvoorbeeld groene of witte asperges hebt gekocht. En let je ook nog even op de nadelen van asperges? Hoewel ze een fantastische voedingswaarden hebben, wil je niet altijd voor deze groente gaan. Goed, we horen graag of je hebt genoten van je portie asperges!

Latest from Blog