Een set nieuwe kleren voor je kroost bleken eigenlijk toch al wel aan de kleine kant te zijn. Of, je hebt jezelf getrakteerd op een prachtige, nieuwe jurk, maar bij jezelf staat hij half niet zo mooi, zoals het bij het model geval was. Niet erg natuurlijk, echter is het wel noodzakelijk om een retour in werking te stellen.
Zodoende zullen we je informeren over de retour. In deze blog gaat het in het specifiek om een retour bij Miinto, al wist je dat waarschijnlijk al. Vind alle ins en outs, zodat jij er straks zeker van kan zijn dat je je geld terugkrijgt. We wensen je alvast veel succes! Wij weten dat je het kan, nu rest alleen de uitvoering nog.
De ins en outs van een Miinto retour
Eigenlijk werkt een retour bij Miinto precies zoals je dat verwacht. Ergens meld je het retour aan, dan zal je alles moeten verpakken en tot slot kan je het pakket verzenden. En ja, in principe is dat ook wel zo. Echter willen we niet dat je per ongeluk ergens de mist ingaat, dus bij deze een uitleg met alle ins en outs.
#1 Retour aanmelden
Het begint dus allemaal met het aanmelden van je retour. Hiervoor heb je geen account nodig, slechts je OrderID en e-mailadres zijn al genoeg.
Na het ‘inloggen’ wordt er van je verwacht het retourformulier in te vullen. Het belangrijkste is eigenlijk dat je de producten van je bestelling die je wil retourneren, registreert.
#2 Retour inpakken
De geregistreerde items ga je vervolgens inpakken. Die doe je in verpakking (doos of tas) waarin het is geleverd. Voor de items zelf geldt hetzelfde. Dus, inpakken in de originele verpakking, inclusief alle labels die er nog aan vast zitten. Natuurlijk moeten de items ook in originele staat geretourneerd worden. Die ‘originele’ staat betekent ongewassen, onbeschadigd, ongedragen en zonder (onverklaarbare) vlekken.
#3 Retour voorbereiden
Vergeet niet het retourformulier in de verpakking te zetten, vóórdat je de verpakking dichtplakt. Deze informatie is nodig om de retour op de juiste en vooral snelle manier te kunnen verwerken. Jij wil ook snel je geld terug, dus doe zeker even je best!
Een tweede zaak is dat je het retourlabel op de doos of tas plakt. Deze moet duidelijk zichtbaar zijn en niet gekreukt. Met een halve barcode komt de persoon van het vervoersbedrijf niet ver genoeg.
#4 Retour verzenden
Nu is het alleen nog tijd om je retour te gaan verzenden. Je zoekt het dichtstbijzijnde bezorgpunt op, stapt op de fiets (wel zo environment friendly) en levert het pakket bij hen af. Hiervoor heb je trouwens 14 dagen, vanaf het moment dat je de retour aanmeldt. De originele retourtermijn, daar komen we straks op terug.
Restitutie
We snappen maar al te goed dat de grootste incentive om aan een retour te beginnen je restitutie is. Een restitutie is een ander woord voor terugbetaling. Deze terugbetaling zal in principe gewoon binnen 1 tot 5 werkdagen na ontvangst worden gerealiseerd. Je krijgt hiervan een mail, of tenminste, een mail met de info dat je retour is verwerkt.
For your information het geld wordt op dezelfde manier teruggestort, als de manier waarop je hebt betaald. Dus, als je met iDeal hebt betaald, krijg je het op datzelfde rekeningnummer weer terug. Maar, als je hebt gekozen voor een betaling via de achteraf betaaldienst Klarna, dan wordt het bedrag in mindering gebracht op je factuur.
Retourkosten
Helaas is het retourneren van items niet gratis. Sterker nog, de ‘foute keuze’ die je hebt gemaakt, kost wel €5,00 per retour. Dit wordt al van te voren aan je duidelijk gemaakt, dus voor verrassingen zal je niet snel komen te staan.
Retourvoorwaarden
Als laatste willen we je nog even informeren over een aantal retourvoorwaarden, waar je toch wel even je aandacht op moet richten. Lees:
- Retourtermijn
Je hebt vanaf het moment dat het pakket op de deurmat valt, 14 dagen om je retour aan te melden. Vanaf dat moment heb je nog weer 14 dagen om je retour te versturen. Dus, maximaal 28 dagen dus. - Ruilen
Helaas kan je een item niet ruilen. Met andere woorden, als je eenzelfde item maar dan in bijvoorbeeld een andere maat wil, dan zal je het al-bestelde item moeten retourneren en de andere maat opnieuw bestellen. Kost je geld en veel moeite, helaas. - Kapot item
Let op, als je item kapot bij je arriveert óf als je überhaupt het verkeerde item hebt ontvangen, kan je het artikel niet zomaar retourneren. Het is namelijk zaak dat je foto’s van het defect of verkeerde item meestuurt. Doe je dit niet, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat het defect jou wordt toegerekend. - Order ID
Voor het aanmelden van je retour, heb je je order ID nodig. Deze vind je rechts onderin op de orderbevestiging. De orderbevestiging zelf vind je dan weer in de mail of in de verpakking waarin je je bestelling hebt ontvangen.
Voor het volledige retourbeleid verwijzen we je graag naar de website van Miinto. Hier zal je eveneens de contactgegevens vinden om eventueel contact op te nemen met de klantenservice.
Waarom je zou moeten retourneren
Het is altijd een goed idee om je spullen te retourneren als je ze niet wil houden en wij vertellen je waarom. Ten eerste is het een kwestie van financiële verantwoordelijkheid; waarom betalen voor iets dat je niet gaat gebruiken? Bovendien stimuleert het terugsturen van ongewenste items een duurzamere consumptie, wat goed is voor het milieu. Daarnaast helpt het retourneren van producten winkeliers om hun voorraden en inventaris effectiever te beheren, wat resulteert in een betere klantenservice. Tot slot, als je een item retourneert, kun je vaak het geld terugkrijgen of ruilen voor iets dat beter bij je behoeften past.
Dus ook bij alle items van Miinto, retourneren die handel!